Muslimer än en gång i skottgluggen.

En kraftig brand bröt ut i Eskilstunas Moské idag, minst tre personer har skadats och vittnen uppger att de sett hur någon kastat in ett föremål.

Att hatbrott i den här kalibern sker nu och ökar i antal är ingen slump. För när vi släpper in nyfascismen i finrummen så ger det också konsekvenser. Inte så att jag tror att detta inte skulle kunna hänt innan SD kom in i riksdagen, men diskussionen om framförallt muslimer som syndabockar för allt som är fel med samhället har inte helt oväntat påverkat de gemensamma medvetandet på ett minst sagt obehagligt sätt. Gränserna för vad som är okej att tycka har töjts på och rasistiska åsikter normaliserats. Även om långtifrån alla skulle gå så långt som att begå mordbrand så har de som är benägna till grymheter fått en knuff i fel riktning. Ingen med någorlunda sund världsbild kan väl anse att klippning i Kalle Ankas jul, kastade tårtor och så vidare kan anses värre än att bränna ner en byggnad med människor i. Men min gissning är att det hela kommer att bemötas med, i bästa fall, tystnad från den absoluta högerkanten. De SD-trogna internettidningar som annars brukar vara snabba på bollen i politiska frågor som de gynnas av att prata om verkar vara totalt ointresserade av att ta upp incidenten, än så länge.

645@70

Men hur kan detta hat mot en folkgrupp resultera i en så fruktansvärd handling? De diskussioner jag haft med SD-stödjare visar på svaret. När folk påstår att islam är det största nutida hotet så visar det på en benägenhet att inte se muslimer som en grupp med många olika inriktningar och individer med helt skilda sätt att se på sin religion på samma sätt som kristna upplevs. Amra, som har en större insikt i problematiken än jag, har tidigare skrivit om detta på ett bra sätt. Muslimer uppfattas som en grupp där alla anses vara skyldiga till allt negativt som andra muslimer görs, trots att ingen skulle anklaga en svensk troende medlem i svenska kyrkan för att ha ansvar för den amerikanska kristna högern som spränger abortkliniker. Men när det kommer till muslimer är det en annan sak, för de tillhör ju inte ”vår” svenska kultur, de är de andra, okända och farliga. Därför kan människor rationalisera handlingar så som att trakassera kvinnor med sjal på stan, skrika rasistiska ord, eller till och med bränna ner moskéer. Därför blir det möjligt för människor att välja bort att se andras människovärde.

Jag vet inte vad jag ska göra annat än att uttrycka sorgen över den utveckling som vårt samhälle tagit och försöka förstå den rädsla som mina medmänniskor vars kroppar eller religion gör dem till möjliga måltavlor för de allt starkare högerextrema vindarna som blåser runt om i sverige och i hela Europa. Även om jag förmodligen inte helt kan förstå, så står jag med er. Jag vägrar att tyst se på.

Kommentera

