Vad händer om nyvalet stoppas?

Jag  skrev nyligen en debattartikel som blev publicerad i flamman (ni kan läsa den här) och som handlar om hur skriverierna angående Björn Söder och SD förmodligen är den mest effektiva valkampanjen för SD såhär innanför ett eventuellt nyval eftersom det gör att allas ögon riktas mot SD.

Idag blev jag uppmärksammad på det här. Regeringen och Alliansen sägs förhandla för att kunna förhindra ett nyval. Vad det skulle innebära att vi slipper ett nyval med vad allt det innebär samt att det kan förhindra att SD lyckas växa till sig ännu mer tills nyvalet och därmed tillskansa sig ytterligare makt men med en borgerligare politik som resultat. Jag har funderat fram och tillbaka och ett tag tänkte jag att ”jo, men kanske är det trots allt bättre att förhindra ett nyval till priset av en borgerligare politik, det är bättre än ett nyval där SD förmodligen skulle växa till sig och risken finns att Alliansen snor åt sig makten igen” men sen slog det mig än en gång: en uppgörelse mellan regeringen och Alliansen skulle förmodligen innebära att SD än en gång fick lov att sticka ut som ”verkligt oppositionsparti” och underdog medan alla andra partier (förutom vänsterpartiet då) går samman för att enas om en gemensam lösning, delvis för att stänga ute SD.

För jag tror att det absolut mest effektiva för att långsiktigt minimera SDs makt är att minska deras stöd vilket inte kan göras så länge som de andra partierna inte sticker ut med sin politik utan istället framstår som ännu mer likriktade. Det absolut mest effektiva just nu tror jag vore ifall det dök upp en ideologisk konflikt mellan S och M, en konflikt mellan rött och blått som tog fokus från SD och tvingade människor att ta ställning efter höger/vänsterskalan. Det skulle även innebära att det skulle bli en konflikt bland SD-väljare som kommer ifrån höger respektive vänster. Men detv skulle även döda SDs påstående om att höger-vänster ersatts med Kulturkonservatism-radikalism. Något som lyckats ena konservativa personer från såväl arbetar som övre medelklass under SD-paraplyet.

Jag gick in på hatsidan Avpixlat (vilken jag annars brukar undvika då den grova rasism som finns där inte är bra för den psykiska hälsan) och precis som jag trodde använder de sig precis av den underdog och utstickarmentalitet som jag nämnt.

”Detta skulle inte bara vara ett svek mot de rödgrönas respektive alliansens väljare, utan även en gång för alla bekräfta att makten är viktigare än svenska folkets åsikter och att SD är Sveriges enda oppositionsparti värt namnet – en roll de redan sagt sig vara redo att axla.”

 

”Enligt Holm talar man inte om sakfrågor utan formfrågor, hur en minoritetsregering ska kunna få igenom en budget i riksdagen och är det så att de hittar en lösning på detta tror hon att Löfven den 30 december inte kommer utlysa extra val trots allt. För att få till stånd detta krävs en regeländring – ytterligare manipulering av lagar och regelverk för att behålla makten och hålla SD borta alltså.”

Så vad göra? Ärligt talat vet jag inte. Jag ser inte fram emot ett nyval, men om vi ska lyckas underminera fascismen tills 2018 så tror jag att höger-vänsterskalan måste bli aktuell i politiken igen, och för att den ska bli det så måste det skapas motsättningar mellan blocken. Inte fler uppgörelser och trött intetsägande politiska förslag som bara handlar om att skära bort och lägga till lite i marginalen.

Kommentera

