Vem som helst kan kalla sig feminist. Om Kinberg Batra.

Jag är kanske lite sen på bollen men jag känner ändå att jag måste skriva om det här. Den nya moderatledaren Anna Kinberg Batra har nyligen kommit ut som feminist vilket har skapat diskussioner i feministvärlden. Långtifrån alla är odelat positiva men en hel del verkar jubla av detta besked. Kommentarer förekommer så som ”Tänk att vi kanske får en kvinnlig feministisk statsminister!” eller ”Det är nästan värt att rösta på moderaterna enbart för detta”.

Tystnad för att begrunda detta.

Missförstå mig inte, ingen skulle bli gladare än jag ifall Sverige, som brukar anses som en förebild för jämställdheten, kunde få sin första kvinnliga statsminister som dessutom var feministiskt sinnad. MEN, detta förutsatt att sagda statsminister i alla fall låg någorlunda nära mig ideologiskt. Inte så att jag förväntar mig en kvinna som likt mig tillhörde den så kallade avgrundsvänstern, det är inget jag tror kommer ske de närmsta åren. Jag skulle nöja mig med en sosse. Men en moderat? Aldrig i livet att jag skulle hurra för något sådant. Ja, då ser jag hellre en riktigt gubbig statsminister som är lite okunnig kring feminism men har hjärtat på rätta stället (till vänster dvs om någon nu skulle undra).

Men ja, jag vet att det finns en hel del personer på högerkanten som kallar sig feminister. Ja, till och med personer som är moderater. Om de då vill rösta på Kinberg Batra så är det förståeligt och förmodligen en källa till glädje att M skulle välja en kvinna och feminist till sin ledare. Men att personer hurrar enbart för att hon kallar sig feminist och är kvinna även om de inte specifikt sympatiserar med moderaterna, det går mig förbi.

Anna Kinberg Batra

Låt oss gå igenom läget i Sverige. Sedan 80-talet har klyftorna bara ökat i vårt land och dagens klyftor har inte varit lika stora sedan 30-talet. När Alliansen tillträdde 2006 blev läget knappast bättre. Många redan utsatta grupper har fått det sämre efter att alliansregeringen fick makten, inte minst gruppen kvinnor. Detta är inte överraskande. Den moderata ideologin är knappast motståndare till klassklyftor, snarast uppmuntrar de så kallade ”inkomstvariationer” eftersom det enligt dem ”ger människor incitament till att arbeta hårdare” (vilket är rent bull, alla som har någotsånär koll på hur klyftor påverkar samhället vet att ju större klyftor det finns desto svårare är det att ”arbeta sig uppåt”). Jag har svårt att tro att Kinberg Batra skulle se annorlunda på ekonomisk politik än vad Reinfeldt och hans underhuggare gjort. För i så fall hade hon inte varit moderat. Min poäng är helt enkelt att den moderata politiken inte är feministisk då den snarare missgynnar än gynnar de flesta som förlorar på ett patriarkalt samhälle. Kinberg Batra kanske (i bästa fall, för moderater brukar ofta ogilla tvång och kvotering) kommer att arbeta för att fler kvinnor ska kunna bli företagsledare, men face it, det är ganska få kvinnor berörs av det.

För vem som helst kan kalla sig för feminist, men det innebär inte att de per se för en feministisk politik.

One thought on “Vem som helst kan kalla sig feminist. Om Kinberg Batra.

  1. Freja skriver:

    ”Jag tror på jämställdhet, så jag är nog feminist…” Feminism för mig innebär även erkännandet av hindrande strukturer, och inte bara jämställdhet. Dessutom är Margret Thatcher en av hennes förebilder…

Kommentera

