Jag svär hellre lojalitet till Tengil, vår befriare.

SD har kommit med en motion om att ”En utländsk medborgare som önskar få ett svenskt medborgarskap bör avkrävas en ed om att han eller hon svär trohet och lojalitet till Sveriges Konung”.

Det finns så mycket dumt i det här förslaget att jag inte vet vad jag ska börja. Som någon form av republikan så tycker jag att en statschef som ärver sin titel och med den, sin rikedom, inte hör hemma i en modern demokrati och jag skulle bli mäkta förbannad ifall jag tvingades svära lojalitet till något jag verkligen inte står bakom. Och det är något jag anser att alla medborgare, såväl nuvarande som framtida, bör ha rätten att slippa.

Vi kan prata om åsiktsfrihet, något som SD annars brukar vara duktiga på att försvara. Det finns vissa saker som en kan anse att alla medborgare i ett land har skyldighet att acceptera, lagen är en sådan sak, rojalism är det inte.  Nu har jag turen att jag aldrig varit tvungen att emigrera från ett land på grund av krig eller förföljelse, utan är infödd medborgare med alla de fördelar som det innebär, fördelar som än så länge är strukturella snarare än lagstiftade. Att lagstifta bort rätten till åsiktsfrihet avseende rojalism för en specifik grupp, som dessutom redan på många sätt är underprivilegierade,  är fullständigt absurt. Det innebär såklart också att det med största sannolikhet inte kommer få genomslag hos några andra partier. Men det visar än en gång vilket fullständigt vansinnigt parti SD är.

En ”positiv” sak med det hela är väl dock att SD inte längre kan använda argumentet att de ”inte är rasister” eftersom de ”är de enda parti som inte vill ha någon särlagstiftning avseende ursprung”. För ja, det är ju uppenbarligen precis vad de vill.

Kolla in hashtagen #JagSvärHellreLojalitetTill på twitter för att se vad folk hellre svär trohet till än kungen.

92555_1236283542

Kommentera

