”Om bara de högutbildade kommunerna fått rösta” Om klassförakt.

Om bara de högutbildade kommunerna fått rösta” är en rubrik i dagens metro. Jag reagerar redan där, på rubriken. Vet med mig vad som kommer följa. Och mycket riktigt. Det handlar om en uträkning av de mest högutbildade samt de mest lågutbildade kommunerna som inte helt oväntat visar på att andelen SD-väljare är bra mycket högre i lågutbildade kommuner, samt att alliansen får en majoritet på 51,5 % bland högutbildade kommuner. Denna information har tydligen fått stort genomslag på twitter och det knyter sig något i magen. Både angående det, och valet av rubrik.

Skarmavbild-2014-09-17-kl

Vad säger då de här siffrorna? Det finns såklart många olika sätt vi kan analysera siffrorna. Att högern är starkare i välutbildade, och därmed ofta välavlönade, grupper är inte förvånande. Jag skrev lite om höger-vänsterskalan och vad den innebär här. Men min gissning är att det inte främst är det som drar intresset till just den undersökningen (även om det såklart finns en hel del högerfolk som gärna knäpper vänstern på näsan med den statistiken också) utan det är framförallt SDs siffror och skillnaden mellan andel SD-väljare i respektive grupp som gör undersökningen värd att dela. Folk vill gärna peka på hur den typiska SD-väljaren är en outbildad, misslyckad lantis för att på så vis misskreditera SD. Och, jag vill på inget sätt försvara SD och deras rasistiska smörja till politik, men bara tanken på dessa självgoda medelklassmänniskor som klappar sig själva på axeln och skrattande nämner hur bra det vore om det krävdes lite utbildning för att gå till vallokalen får mig att spy i munnen.  Vad är nästa steg? Att föreslå att bara personer med en viss inkomst ska få rösta? Jag vill, mina universitetspoäng till trots, inte vara del av ert ryggdunkande och klassföraktande försök till antirasism.

Istället vill jag uppmana er att läsa Åsa Linderborgs krönika som må vara en av de bästa eftervalsanalyser jag läst hittills.

Kommentera

